Dag 4 (ACT Project&Stellenbosch&Franschoek) - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Evelien Hageman - WaarBenJij.nu Dag 4 (ACT Project&Stellenbosch&Franschoek) - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Evelien Hageman - WaarBenJij.nu

Dag 4 (ACT Project&Stellenbosch&Franschoek)

Blijf op de hoogte en volg Evelien

04 Maart 2014 | Nederland, Nederland

Dus dag 4, vroeg op staan! We moesten al om 500 opstaan en om 545 vetrekken. En nog waren we bijna te laat. We gingen een dagje kijken bij het Ajax Cape Town Project. Hierbij gaan er mensen uitleg geven op bassischolen in sloppenwijken, met het vast schema van een half uur leren en een half uur voetballen.
Als eerste gingen we mee met Riat, hij ging uitleg geven over brandgevaar, hoe je het best kan reageren. Hij kon echt heel leuk vertellen. Je zag ook echt dat hij er lol in had. Na de uitleg gingen ze buiten voetballen. De kinder vonden het ook erg leuk, ze kwamen allemaal dingen vragen. En wouden graag op de foto gezet worden. Toen het pauze werd kwamen er heel veel kinderen op ons af, ze wouden allemaal op de foto en vond het helemaal leuk. Er waren een paar meisjes die ons wel even een rondleiding wouden geven, ze waren echt super schattig. Ze lieten ons de lokalen zien, en ook de libary. De libary was echt super mooi! Dat had ik echt niet verwacht, maar ze legde ook uit dat het gebouw een donatie was van Fransen mensen. Het was wel heel tipisch dat ze dan zo'n mooi gebouw hebben, maar er zijn zo weinig boeken.
De tweede ronden gingen we met een andere man mee. Hij legde uit over drugs. Hij was nieuw, de leerlingen waren ook wat minder geinteresseerd. Na de uitleg mochten de kinderen vragen stellen en eigelijk kwamen we vrij snel uit bij het onderwerp gangs. De kinderen in de slobber wijken worden s'ochtends wakker van het geluid van geweer schoten, de meesten zeggen dat ze niet bang zijn. Maar het is toch gewoon ongelovelijk. Eigenlijk zouden we ook nog door te slums heen rijden, maar omdat er de dag er voor geschoten was, hebben we dat niet gedaan.
Na de uitleg, gingen ze weer voetballen. De meisjes deden hier niet mee. We zaten samen met de meisjes op de trap en we gingen met zijn allen zingen, liedjes van bijvoobeeld bruno mars. Ze vonden het echt super leuk! Toen het pauze werd kwamen er weer heel veel leerlingen bij, die deden ook allemaal mee.

Na de primaryschools gingen we naar Stellenbosch, dit is een erg toeristisch stadje, gewoon totaal het tegenovergestelde van wat we daarvoor hadden gezien! Heel veel toeristen, en het klinkt raar, maar ook blanken. In de sloppenwijken zie heel weinig blanken!
Ik vond stellenbosch wel heel leuk maar het blijft een beetje in je achterhoofd hoe anders het is.
Na Stellenbosch gingen we met zijn allen eten in Franschoek. Dat was erg lekker en gezellig. Rond 9 uur waren we terug bij de hostel, maar de leerlingen van het Emiel Weder hadden nog een schoolfeest voor ons georganisseerd. Daar zijn we dus nog even heen geweest, gelukkig duurde het maar tot half 11. Want het was een lange dag!

• 04 Maart 2014 - 12:17

Jessica Maassen:

Wat een belevenissen allemaal.leuk om te lezen.leuk hoor, maar zal ook wel heel indrukwekkend zijn .veel plezier nog.groetjes jessica

• 04 Maart 2014 - 12:49

Yvonne:

Hoi Lien,

Zo zie je idd hoe verschillend een land kan zijn.
    Met mensen en dieren. Mooie fotos gemaakt en geniet nog maar even.
    En maak er morgen een mooie bijzondere dag van, zo ver van huis jarig.
    We bellen nog. Kus kus hvj.

• 04 Maart 2014 - 13:12

Ineke:

Hoi Evelien, mooi verslag gemaakt! Wat een verschil hé? Geniet maar van je laatste week!

• 04 Maart 2014 - 19:02

Laura:

Klinkt als weer veel ervaringen, dat er geschoten was vond ik wel heftig.
    T klinkt heel indrukwekkend allemaal, wou dat ik ook nog terug kon!
    Fijne verjaardag eef!
    Xxx

• 04 Maart 2014 - 23:40

Inge:

Hee eef, wat een hoop info en ervaringen heb je opgedaan. En dat in een dag! Indrukwekkend was het volgens mij wel. Veel gezien en gehoord, hopelijk ook vele foto's?

Ik wens je straks (in onze tijd) alvast een hele fijne verjaardag toe! Laat je lekker verwennen daar.

liefs xxx