Dag 2 (eerste schooldag&Genedendal museum) - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Evelien Hageman - WaarBenJij.nu Dag 2 (eerste schooldag&Genedendal museum) - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Evelien Hageman - WaarBenJij.nu

Dag 2 (eerste schooldag&Genedendal museum)

Blijf op de hoogte en volg Evelien

28 Februari 2014 | Nederland, Nederland

Maandag om 7:00 vertrokken we naar de school, voor onze eerste schooldag op het Emiel Weder College. Hier werden we welkom geheten in het bij zijn van de hele school. Dit voelde best speciaal. Aan het begin van deze bijeenkomst begon er een man piano te spelen en allen leerlingen begonnen te zingen wat ik wel echt heel erg leuk vond. Na de bijeenkomst bleven de Nederlanders met hun buddy in de zaal en stond er allemaal elkker eten klaar! Echt super lief, de moeder van Josnaide had donuts gemaakt. Ze is echt een lieve vrouw!

Tijdens de eerste les dacht ik echt van wat gebeurd hier. Wat achteraf bleek is dat er in het begin geen lerares was maar een soort van invaller. Iedereen liep door de klas en was aan het schreeuwen. Toen er een lerares kwam waren er mondelingen maar wat wel typisch was is dat allen leerlingen met een blaadje met allen tekst erop voor de klas stonden en de hele klas was gewoon aan het praten tijdens de mondelingen, zelfs de lerares leek niet eens te kijken wat er gebeurden.

Volgens mij zitten de leerlingen 2 jaar lager dan ons, maar als je kijkt naar de stof die ze leren denk je echt van huh?! Deze dingen leerden wij in het begin van de eerst, je kan dus wel duidelijk merken dat het niveau lager ligt. Ook tijdens Zuid-Afrikaans kregen we een oefen luister toets, we moesten luisteren naar een liedje en dan de woorden die niet waren ingevult invullen. Maar dit is heel makkelijk zelfs voor ons, enm dit was dan ook nog hun moedertaal en je moet gewoon opschrijven wat je hoort.
Ook merkte je op school heel duidelijk dat de manier hoe jongens hier met meisjes omgaan heel anders is. De jongens doen maar een beetje populair en de meisjes zijn erg onderdanig. ook vond ik dat de leraren de klas slecht onder controle hadden. Wat best typisch is omdat als de leraar binnenkomt de leerlingen opstaan, groeten en weer gaan zitten.

Na school gingen we naar het 'Genadendal museum'. Wat tegenover onze hostel is. Ik vond het begin niet zo heel leuk, vooral omdat het binnen was en het was nogal muf daar. Het tweede gedeelte was buiten, dat vond ik erg mooi, de man kon heel goed vertellen. Ook ging hij laten zien hoe ze vroeg deden 'printen' dat was wel heel leuk. En de rest van de middag hadden we vrij, we gingen nog even naar de libary voor internet, maar die was toen helaas al dicht.
De rest van de middag hebben we even een spelletje gespeelt en spagattie gekookt. Wat erg lekker was.